torsdag 8 januari 2009

Varför jag inte kallar mig för rockabillytjej

Tänkte på kul förklara varför jag, trots intresse för musiken, bilarna och stilen inte aktivt kallar mig rockabilly. Eller för den delen raggare, som har en stil mycket påminnande om rockabilly.

Det är för att jag inte köper hela konceptet.

Jag vill t.ex. inte ha en 50-talsman. No no no!
Absolut ingen "familjeförsörjartyp" som make och pappa till barnen. Det där spöket har distanserat pappor från sin familj alltför länge.. *morr* Men mer om den käpphästen en annan gång.

Hemmafrulivet är inte något ideal för mig. Stå vid spisen som livsuppgift, nej tack. Är inte heller sugen på att bli "garageänka" som är "ensam förälder" hemma med barnen medan karln "bor" i verkstan och skruvar på bilar.

Rockabillylåtar jag inte är förtjust i är de med "sweet sixteen"-tema. Urk för vuxna karlar som sjunger om sin kärlek till fjortisar. Som Jerry Lee Lewis, ingen bra förebild precis, som gifte sig med sin 14-åriga kusin *hulk*

Sen nåt jag tar avstånd från är det här med objektifiering av tjejer och kvinnor inom rockabillykulturen. Hur tjejers "uppgift" inom kulturen ofta är nerkrympt till "nåt vackert att titta på", typ jämförbart med en bil.. Låter det överdrivet? Faktum är iaf att det absolut inte finns som krav eller ens önskemål att en rockabilly- eller raggartjej ska kunna skruva på bilar! Och om hon kan det får hon va beredd på att bli ifrågasatt!

Som tjej kan man verkligen få kämpa med att lära sig skruva.. Det är långt ifrån säkert att ens ens egen pappa lärt en något om bilar, och killkompisar har inte alltid tålamod att undervisa i skruvandets konst. Läsa böcker i ämnet är förstås bra men det är ju genom praktik man lär sig mest.

Det är en värld där det lätt blir lite som i smurfarna, tjejernas egenskaper anses vara.. tjej.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Och jag som tycker JLL har många bra låtar.
Att han var en snusk som valde sin kusin är en annan sak.

Ninna sa...

Jag tycker som så, att hans låtar dom svänger ju helt klart, men jag är tveksam till endel av låttexterna..