lördag 31 januari 2009

Värderingar

Tänk egentligen, de värderingar man har.. De för man vidare till sina barn. På gott och ont. Medvetet eller omedvetet.

Som t.ex. värderingen att "man ska i varje situation säga precis vad man tycker o tänker". Möla ut sina värderingar. Låter ju kanske bra sådär uppochner. Vi har demokrati, åsiktsfrihet, man får tycka vad man vill.
Men man kan ju ibland fråga sig, behöver jag säga det här just nu?
Nå, man väljer själv hur man vill bete sig.

Man får absolut försvara sina personliga rättigheter och ge uttryck för sina tankar, känslor och övertygelser på ett öppet och ärligt sätt. Men man kan samtidigt försöka göra det på ett lämpligt sätt som inte kränker någon annans rättigheter.
Ärlighet är inte samma sak som uppriktighet.

Jag menar nu inte att jag själv är perfekt, även jag bedömer situationer fel ibland och råkar klampa på tår. Men jag gör så gott jag kan och är inte rädd att be om ursäkt när jag inser att jag gjort fel.


Boomshackalack, respect

Inga kommentarer: