lördag 10 januari 2009

Jordstrålning

Detta är något som jag tycker är intressant och värt att känna till, så därför tänkte jag skriva lite om det.

Det finns ännu ingen mätare förutom människokroppen som kan mäta denna strålning, därför tas den ofta inte riktigt på allvar, pga brist på "vetenskapliga bevis". Därmed inte sagt att den inte existerar!

Jordstrålningen består av currylinjer och hartmannlinjer, två olika slags nätverk, men även av vattenådror och jordsprickor.
Currylinjer kallas i Kina draklinjer (bestående av qi) och används inom Feng Shui.

Currylinjer

Currylinjer finns med ca 4 m mellanrum och går i diagonal riktning med väderstrecken. Där linjerna möts bildas currykryss. Currykryss kan vara ohälsosamt att befinna sig i någon längre tid, t.ex. ha sin säng där. Enligt vissa kan det t.o.m. bidra till cancer, känslighet lär dock vara individuell. Katter verkar dras till kryssen, däremot inte hundar, kor eller hästar.

Hartmannlinjer

Hartmannlinjer finns med ca 1,6 m mellanrum och går parallellt med väderstrecken.
Hartmannkryss är troligen inte lika starka som currykryss.

Det verkar som att våra förfäder sedan länge känt till denna strålning. Men hur de lokaliserade den är det ingen som vet. Kanske man t.o.m. hade ett inbyggt sinne att känna av dem med?
T.ex. är alla åländska kyrkor som jag hittills gått runt och kollat på byggda efter dessa linjer, vilka är dessa: i Finström, Lumparland, Jomala (Curry) och i Saltvik (Hartmann). Även fornborgen Borgboda i Saltvik och Kalle Glads stuga i Finström är byggda efter currylinjer. Mera finns det säkert men jag har inte hunnit susa runt och tryna så värst:)

Hur man söker efter jordstrålning

Det traditionsenliga verktyget är slagruta, själv använder jag dock vinkelpekare. Ca 60% av alla människor verkar kunna lokalisera jordstrålning, endel är så känsliga att de kan använda bara händerna.
Är man nyfiken är det bara att testa!
Som vinkelpekare så går det bra att använda både trä och metall som material. Det första jag testade med var delade kvistar jag bröt från en buske:) Numera har jag metallvinkelpekare som min papsi gjort åt mig av ett gammalt spisskydd:)

Det hela började med att min mamma skojade något om att katten hemma hos dom låg och sov i ett currykryss vilket ledde till att jag på skoj frågade på bibban om det fanns någon bok om sådant och blev anvisad "Jordstrålning, vår hälsa och vår kultur" av Thord Neumuller, vilken jag läste från pärm till pärm och fann att detta var ju intressant! Så kan det gå:)

Jag har även hunnit med att bända med skeptiker på FL om jordstrålningens existens, det var kul:)
Inte minst av den anledningen att jag själv är rätt skeptisk av mig och verkligen inte "sväljer" vilket mumbo-jumbo som helst, man vill ju gärna ha bevis, t.ex. kan inte jag säga om jag tror på auror för jag har aldrig sett någon aura. Men, detta med jordstrålning så det fungerar för mig och det är tillräckligt för att jag ska tro på det.

En bra text av Thord Neumuller

Edit: Nu när jag googlade lite om detta hittade jag uppgiften att man kan märka av linjer genom att gå runt med en radio inställd på en station som inte hörs så bra, att ljudet förändras då man når en linje. Intressant!

1 kommentar:

Anonym sa...

Läs gärna www.energybusters.se