fredag 10 april 2009

Lite blogg-rippning; bekännelse

Lady Dahmer erkände för ett tag sedan att hon har fördomar, och frågar åt sina läsare när de dömer.
Tänkte jag skulle skriva svaret här i egen blogg ist:)

Jag har fördomar mot:
  • Folk som aldrig läser riktiga böcker, och/eller aldrig lyssnar på annan musik än radiopop/absolute hits.
  • Folk från andra dvs främmande kulturer
  • Religiöst folk
  • Folk som går med riktig päls
  • Kostymnissar
  • Stadsbor;) Fast bara lite.

Och ser ner på (egenskaper/värderingar):

  • Offerbeteende.
  • Maktgalenhet. Nertryckning, mobbning osv.
  • Pengagalenhet, statusjagande.
  • Homofobi. Jag blir rätt ofta att driva med sådana som är det;p
  • Anti-feminism - vad skulle va bra med det?
  • Trångsynthet, speciellt i kombination med besserwissighet. Den enkelspåriga fördomen att tro att alla är precis som en själv tillsammans med en respektlöshet mot olikheter. Det tyder ju nästan på dumhet när det är så "otänkbart" att andra kan tänka/vara/göra annorlunda än en själv. Ärligt talat, så jag roas av när insikten om motsatsen slår sådana som en sten i bakhuvudet, pga att förvåningen över att alltings varande inte bestäms av dem är så gigantisk, och det lustiga är att det händer om och om igen (antagligen för att de bestämt sig att det är fel och tror det ska upphöra iom detta), typ varje gång de konfronteras med det på något vis:) Moahaha *jess jag är evil ibland*

Inga kommentarer: