söndag 21 december 2008

Orden och skrivandet

Någor jag tycker om, det är att skriva.

Gärna mycket och länge och ocensurerat:)

Tror jag snart har texter på min hårddisk så det kunde bli en hel bok:)

Skrivandet är ett sätt för mig att ventilera, att skriva av mig, att lätta mitt hjärta, det är bearbetning, tankesortering, idégivande och allt möjligt.

Detta verkar kanske konstigt med tanke på att min blogg inte direkt är fylld med dagliga skrivdiarrétexter:)

Men det är en helt annan sak att skriva öppet på internet. Jag vill inte släppa ut några ogenomtänkta saker som jag sedan är tvungen att stå för inför gemene människa. Dessutom, så länge man inte har en låst blogg (endast för inbjudna) får man räkna med att folk som tycker illa om en och inte har något eget liv kommer att hitta en förr eller senare.

Ord.. De är ju bara ord, både starka och svaga på en gång. Inte är det så att man sitter inne med någon absolut sanning om tingens vara iaf, "obestridbara fakta". Man kan inte ge mer än sin syn på saken liksom.

Att blogga är svårare än jag trodde från början Det är så fruktasvärt lätt att bli tolkad helt åt hemvete. Jag har lärt mig läxan, att man får verkligen välja sina ord. Naturligtvis kan det råka bli fel ändå. Och hur man än gör, kan man inte behaga alla. Jag tror inte att jag skulle klara av att försöka heller, det skulle nog bli så menlöst att jag inte såg någon mening med det.

Nåt som kanske behöver förtydligas är iaf att min blogg inte är något onlinebrev åt någon speciell att ta åt sig av, jag skriver främst för min egen skull. Har jag ärende åt någon enskild så jag vet hur man använder andra kommunikationsmedel, som t.ex. mejl;)

Jag får bara hoppas att mina läsare kan skilja på sak och person. Jag kan ta kritik för mina handlingar, jag är inte mer än människa med fel och brister jag också, och jag vet att jag gör dumheter ibland (vilket man oftast inser i efterhand), jag skulle iaf vilja säga att man får ge feedback även på sånt, tycker nån att jag helt cyklat i dik, tell me:) *
Men personpåhopp, det tackar jag nej till.

* Önskemål om utförande av kritik; ärlig och konstruktiv. Säg som du tycker att det är. Överdriv ej, krydda ej med elakhet, förminska inte, linda inte in. Raka rör funkar bäst.

Inga kommentarer: