tisdag 30 december 2008

Julhelgen osv

Vi var till mina föräldrar och firade jul dårå.
Julaftonen bestod av att vi tog sovmorgon, åt gröt till lunch (brunch) och julbord till kvällsmat. N tittade på kalle anka tillsammans med sin mormor:) Det var oxå julkyrka som jag skippade men dom andra for iväg på.

Om paketen under granen:
Jag fick en tröja, en halsduk och choklad i julklapp.
N fick av släkten: lego (mera), bok, målarbok, 10 + 1 bilar, två byxor, en tröja och modellera. Servis med kaffekoppar, fat, skedar, gräddsnäcka, sockerskål och kaffekanna och en t-shirt med tattoomotiv av moi. Alla andra ger ju konventionella julklappar åt N så därför kan jag spexa loss o ge udda saker:P

Så fick vi oxå varsin lottkalender, N vann 5 €, jeii :)

Inget flipp för junior detta år tack o lov, två paket öppnades iofs först på juldagen:) Fast N hade nog lite svårt att komma till ro på julaftonskvällen.
Fick lägga han typ 30 gånger, jag hade för en gångs skull tänkt se på film (jag ser annars aldrig på film (förutom barntillåtna) nuförtiden, det är bortprioriterat ur tidschemat) och hade helst velat se den från start, men sista trekvarten fick jag iaf se på Tomten är far till alla barnen-filmen ifred, den rockar!:) Dock är den inte speciellt barnvänlig så därför fick lilla N inte stanna uppe och se den med mig vilket han hade gjort om han fått bestämma.

Resterande dagar tog vi det mest lugnt, var ut och promenerade, njöt av min mammas goda mat, bastade, osv.

Var oxå med om något som nästan kan beskrivas som magiskt.
Jag ska väl förklara lite. N är en filur som aldrig varit mycket för det där med att sova. Jag överdriver inte när jag menar att han aldrig sovit mer än 10 timmar per dygn, inte ens som nyföding. Att sova mindre än det går däremot bra. Det är nästan alltid en kamp, mer eller mindre, att få han att sova.
Iaf, så det skumma hände att ögonen föll ihop på honom vid middagsbordet en dag! Han slocknade alltså. Innan han hunnit få i sig av "päron"gröten ens.
Förklaringen till detta? SOCKERCHOCK! Mamma är en sån som alltid bullar upp med massa sött o gott till eftermiddagskaffet. Det ska va äppelbakelser, pepparkakor m.m. och denna dag hade lilla N måkat i sig extra mycket kakor, hans kakmage blir aldrig full:) Matmagen däremot den bara krympte hos mormor och morfar, N blev mittiallt en riktig finsmakare som ratade både det ena och det andra.
Själv är jag sån som aldrig haft cravings på sliskiga saker till mitt eftermiddagskaffe, jag och N brukar ta varsin frukt till mellanmål bara. Nångång kan jag ta en chokladbit men thats it.

Nu vet jag iaf hur jag kan göra för att få N sådär färdig för sängen som jag bara sett andras barn bli, sådär att det bara är att lägga dom i sängen och gå. Blodsockerfall var ordet, sa Bull.

Inga kommentarer: