söndag 14 december 2008

Glädjen av att dela och egenvärdet...


..Eller hjälpa till, sa Pulvret.

Hos oss så det är naturligvis jag som gör basic hemarbetet, men lilla N får hjälpa till efter förmåga. Det är ju då inte fråga om barnarbete precis, han tycker ju själv att det är roligt, när jag frågar om han vill hjälpa till kommer det oftast ett glatt "jaaa!" med händer i luften:)

Byk- N lägger -ibland- sina smutsiga kläder i tvättkorgen och hjälper gärna till att fylla maskinen om jag frågar.
Disk - ungefär varannan gång jag diskar är N med och hjälper till, han leker med vatten i muggar, "kockar" i kastrullerna med diskborsten och räcker ibland muggar, bestick och tallrikar åt mig att skölja.
Sen är det han som drar ur proppen när det är färdigt:)
Matlagning - N får nångång under övervakning röra i stekpannan/kastrullen (lite beroende på vad det är som lagas), och dukar ibland med bestick och tallrikar. Han kan oxå duka av men det gör jag helst själv pga krasrisken då han puttar saker i diskhon utan att det är nån koll med det hela.
Städning - lilla N brukar få prova dammsuga och moppa nångång. Sen har jag som princip att när han klottar på golvet ska han göra ett försök att torka upp det, med trasa eller papper. Sen brukar jag avsluta det hela. Pointen med det är att vad man gör har konsekvenser.

Lilla N (han är nu 3 år) kommer alltså inte att stå handfallen den dag han flyttar hemifrån iaf:) För jag har naturligvis tänkt trappa upp det vartefter han mognar och blir äldre.
Jag tror inte på att curla, jag tror, och tycker mig märka, att barn gärna känner sig betydelsefulla - din existens gör skillnad, liksom.

En sak jag tror det är viktigt att försöka komma ihåg, är att ens egenvärde inte finns i det man gör. Som det här med hemarbete, jag tror att man som tjej/kvinna ganska lätt trillar i fällan att försöka bli "det perfekta kvinnan"; (jag tänker nu på familjeförhållanden) att man hela tiden fixar och donar för fulla muggar och sätter en sån personlig ära i det att ingen annan får vara med... Varken barn eller ev. partner.

Ja kan erkänna att ja, det tar både kortare tid och blir gjort exakt som jag vill ha det om jag låter bli att låta lilla N vara delaktig i hushållsarbetet, men, det känns viktigt att låta han vara med och lära sig livet och själva jobbet blir dessutom roligare att göra.

Inga kommentarer: