söndag 30 november 2008

Kampen mot morgontrötthet och stress

Ibland kan jag störa mej lite på att samhället i huvudsak är rättat efter A-människor, dvs de lyckliga själar som är morgonpigga. Vi B-människor, dvs morgontrötta stackare, får ju rätta oss efter dom där hurtbullarna hela tiden:)

Seriöst så jag avskyr att vara morgontrött! Men vad tusan kan jag göra åt det? Mitt hjärnkontor är helt enkelt inte öppet tidigt på morgonen. Det hjälper inte att banka på dörren liksom.

Jag få lite ångest över det ibland, att vara en morgontrött människa, det är liksom en så "dålig" egenskap att ha, och många verkar anse en som lat/disciplinlös/respektlös för att man är zombie på morgonkvisten och inte alltid vaknar av två pipande väckarklockor och därför kommer för sent ibland..Vilket inte är min mening, inte är det ju roligt att någon måste vänta på en. Inte är det något slags maktdemonstration/medveten ohyfs.

Och sedan när jag väl kommit upp så turbon är definitivt avstängd;) Tyvärr. Kämpar typ varje vardag med att komma upp och iväg i tid.. Värst är det de dagar jag inte ens hinner dricka kaffe. Eller kaffe, chokocappucino brukar det bli;) Sån på påse med massa socker i... Nyttigt! *not*

Nåt som funkar någorlunda att komma ur sömngångarstadiet är en morgondusch, men då ska man komma upp först i tid för att hinna duscha..

Hmm, googlar på tips för morgontrötta, bra säng borde jag ju redan ha iaf:)

Ett radikalt tips jag hittade: att flytta till sydligare breddgrader! :) För att man blir "felgökad i dygnsrytmen när nästa dag är antingen längre eller kortare än den förra"! När är det aldrig är natt på sommaren och nästan jämt på vintern. Haha sku va det:) Jag är som allra tröttast öht den här mörka årstiden häruppe, på sommaren är det bättre.

Förresten beror morgontrötthet på generna, se här.

Och kanske jag skulle önska mig en sån här i julklapp:)

Hmm, borde nog börja gå och tutta tidigare på kvällarna också. Och kanske begränsa datortiden liite mera. Trots att det är kul att jiddra med folk via msn...

Jag vill nog sen helst ha ett jobb sen där jag inte börjar tidigt på morgonen iaf.. Eftersom jag långtifrån går på alla cylindrar då, man utnyttjar ju inte sin fulla potential:) Beror väl på vad man gör förstås, om det blir ett iq-fiskmås-jobb så kan det kanske kvitta.. :)

Det med stress sen så hänger ihop med morgontröttheten.. När så många happening ska va så jäkla tidigt på dagen *morr*. Jag som helst tar lite sovmorgon på helgerna... *nästan heligt*
Inte vart det någe lillajulmarknad för oss igår heller, mest därför.

Samtidigt så man ju inte vill va hemma och häcka precis alltid heller, det är ju kul att komma iväg och se lite annat, både för mig och sonen. Om jag stressar ässit av mig för att hinna till nåt, så ibland blir det förtrytsamt nog lite sent iaf, jag avskyr det där, stressa bottengas bara för att någon har bestämt att det är på morgonen/förmiddagen det händer, sedan kanske hela resten av dagen ligger tom och öppen, den tid då man börjar bli som folk...

Tack o lov att det finns endel happening som ordnas mitt på dagen iaf. Eller lagom kvällstid.

Inga kommentarer: