onsdag 13 maj 2009

Huvudet på dynan, och ögat fast...

Denna v har jag börjat på mitt nya jobb, trivs bra. Folk där verkar ha humor, och det är skönt att få jobba.
Trött och slut är jag förstås, tar energi att bygga upp muckorna:)

Jag kämpar just nu också med att få ordning på lilla Ns sovtid. Har sagt till på dagis att han inte ska sova dag längre än en timma.
Det har börjat bli lite väl sen slocknartid för natten på sistonde, tjoande i sängen ända till 22.30 på kvällen :( (hans lägga-sig-i-sängen-tid har varit ca 21.30, och innebär oftast gnölande och bändande från hans sida om att få va uppe längre, då läser vi ännu en saga innan det är tänkt att han ska sova).
Han har inget stort sömnbehov min herreman, har aldrig haft, plus att han är lite som jag, har svårt att komma till ro och slockna trots trötthet. Plus att han har en stark vilja. Sen är han seg på morgonen...
På det viset är det inte lätt för mig att få nån egen tid på kvällen heller, behöver egentligen själv gå och lägga mig senast vid 23-tiden för att orka upp och med nästa dag. 1-2 kvällar i v brukar jag ta "sovkväll" och gå och sova samtidigt som sonen, superskönt verkligen! När nu sovmorgnar är ett okänt fenomen för mig nuförtiden så...

Jag har varit lite no-no också och läst på FL om 3-åringars sovtider (man ska ju inte jämföra, men..) , vanligast verkar vara med läggning mellan kl 19 och 20, kors i taket:O Snacka om lyx! Skulle jag få min kotte att sova redan kl 21 skulle jag vara glad.. Nej jag skulle vara överlycklig!

Just nu försöker jag få lilla Ns läggning att bli mer av en trevlig stund med hjälp av att vi läser antingen en till saga eller tillsammans tittar i en tidning. Detta även för att han ska varva ner bättre, och förhoppningsvis lyckas somna tidigare. Låter läggningen ta tid, helt enkelt. Hans nya ligga-i-sängen-tid är kl 21 (eller, vi jobbar på det:)). Ooo tänk om det sku gå att förflytta lägg- och sovtider till ännu tidigare.. Men det tror jag inte att skulle funka. Att ligga i flera timmar och bara vänta på att sonen ska behaga somna är inte det roligaste som finns, been there, done that...

Så är jag också envisare med att få upp honom på morgonen så snart jag själv vaknat.

Note to friends: Jag har ingen tid över att sitta och jiddra på msn just nu. Återkommer när tid och ork infinner sig.
*

Inga kommentarer: